Om en undersökningskommission med uppgift att minska de sociala och ekonomiska skillnaderna mellan medlemsstaterna

0 supporters 0 in European Union

Collection finished

0 supporters 0 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställaren kommer med en diagnos om varför det står stilla med EU:s utveckling i gemensam riktning, vilken utgår från ömsesidighetsprincipen och inletts under 1957 av de sex grundläggarländerna. Han menar att det nu verkar råda ett dödläge som ”försvagat den spirande känslan av en europeisk identitet”. För att Europabygget ska återfå sin trovärdighet vill han därför ”att både principen om ömsesidighet och principen om konkret solidaritet mellan unionsmedborgarna ska bekräftas på nytt”. Om medlemsstaterna inte agerar i en anda av ansvarsdelning och gemensamt ansvar kan vi, enligt framställaren, vänta oss en ny okontrollerbar våg av populism, som påbröd till en systeminbyggd ekonomisk kris. Han uppmanar kommissionens ordförande att inrätta ”en kommission med uppgift dels att utreda karaktären av problemen och fallen av bristande jämvikt för att bemöta oron på medborgarhåll, dels att föreslå avhjälpande åtgärder för att ett av EU:s mål ska kunna uppnås, nämligen målet om att minska de sociala och ekonomiska skillnaderna mellan medlemsstaterna”.

Link to the petition

Image with QR code