Om en undersøgelseskommission med henblik på at mindske de sociale og økonomiske forskelle mellem medlemsstaterne

Andrageren stiller en diagnose i forbindelse med udbygningen af en fælles EU-vej baseret på et princip om gensidighed, der blev åbnet i 1957 af de seks oprindelige lande, og som nu ser ud til at stå stille. Han hævder, at situationen er fastlåst, hvilket har ført til "svækkelse af en spirende følelse af europæisk identitet". For at genoplive troværdigheden i det europæiske projekt opfordrer han derfor til, at principperne om gensidighed og konkret solidaritet mellem borgerne i EU bekræftes på ny. Uden denne ånd af deling og ansvarsdeling mellem medlemsstaterne kan vi forvente en ukontrollerbar bølge af populisme oven i en systemisk økonomisk krise. Han opfordrer Kommissionens formand til at nedsætte "et udvalg, der skal se på arten af problemerne og ubalancerne, reagere på borgernes bekymringer og foreslå korrigerende foranstaltninger for at nå et af EU's mål: at mindske de sociale og økonomiske forskelle mellem medlemsstaterne."