Täysi-ikäisten suojelusta vastaavien virkamiesten eurooppalaisesta oikeudellisesta asemasta

Vetoomuksen esittäjä painottaa, että Ranskassa noin 800 000 täysi-ikäistä henkilöä saa suojelua, ja hänen mukaansa 75 prosentissa tapauksista asioiden huono hoito, petokset, väkivalta tai vallan väärinkäyttö, joihin suojelusta vastaavat virkamiehet tai organisaatiot syyllistyvät, johtavat usean miljoonan euron arvoisen omaisuuden taloudelliseen väärinkäyttöön valtuutetun organisaation hyväksi ja ”suojeltujen” edunsaajien vahingoksi. Vetoomuksen esittäjä viittaa myös puutteellisiin valvontamekanismeihin, sillä asiaan liittyvien tilinpäätösten tarkastamisesta vastaavilla yksiköillä ei ole käytettävissään riittävästi aikaa eikä henkilöstöä. Suojelusta vastaava virkamies voi edustaa suojelun kohteena olevaa henkilöä tietyissä tai kaikissa asioissa. Suojelusta vastaavan virkamiehen nimittää tuomioistuin ottaen huomioon siviilituomioistuimen syyttäjän lausunnon. Suojeltava täysi-ikäinen henkilö ei saa tietoa menettelystä. Vetoomuksen esittäjän mukaan tuomioistuimen suorittamaa valvontaa heikentää se, että sama tuomioistuin nimittää suojelusta vastaavan virkamiehen, ja lisäksi lainsäädännössä on väitetysti merkittäviä puutteita, jotka tarjoavat runsaasti mahdollisuuksia väärinkäytöksiin. Suojelusta vastaavan virkamiehen olisi noudatettava huolellisuusvelvoitetta, mutta vetoomuksen esittäjän mukaan näin ei ole. Asiaankuuluvat viranomaiset jättävät oletetusti järjestelmällisesti huomiotta perheenjäsenet, jotka tuovat esiin suojelun kohteena olevan perheenjäsenensä asioiden huonon hoidon. Vetoomuksen esittäjä viittaa perusoikeuskirjaan ja ihmisoikeussopimukseen, sillä hän havaitsee monia selviä ihmisten henkilökohtaisten oikeuksien loukkauksia, jotka johtavat suojellun henkilön olemassaolon kieltämiseen. Tässä yhteydessä vetoomuksen esittäjä vaatii kansalaisjärjestön esittämän raportin pohjalta EU:ta tarkastelemaan mahdollisuutta ottaa mahdollisimman nopeasti käyttöön EU:n laajuinen oikeudellinen asema täysi-ikäisten henkilöiden suojelusta vastaaville virkamiehille ja varmistamaan tällä tavoin, että suojeltujen henkilöiden ihmisarvoa suojellaan heidän haavoittuvan asemansa mukaisesti.