Om en europæisk retlig status for personer, der arbejder med beskyttelse af voksne

Andrageren understreger, at omkring 800 000 voksne personer i Frankrig er omfattet af beskyttelsesforanstaltninger, og at fejl og forsømmelser, svig, vold eller magtmisbrug fra de såkaldte beskyttelsesmedarbejderes eller -strukturers side ifølge ham i 75 % af tilfældene resulterer i et økonomisk misbrug af goder til en værdi af flere millioner til gavn for den bemyndigede struktur og til skade for de "beskyttede" modtagere. Andrageren henviser også til de svigtende kontrolmekanismer, da de tjenester, der er ansvarlige for kontrollen af de relevante årsregnskaber, ikke har tilstrækkelig tid eller tilstrækkeligt personale til rådighed. Beskyttelsesmedarbejderen kan repræsentere den voksne, der er under beskyttelse, i forbindelse med et bestemt antal handlinger, eller repræsentationen kan være global. Beskyttelsesmedarbejderen udnævnes af retten efter høring af den offentlige anklager. Den voksne, der skal beskyttes, bliver ikke underrettet om proceduren. Andrageren anfører endvidere, at rettens udnævnelse af beskyttelsesmedarbejderen undergraver samme rets tilsynsaktiviteter, sammen med en lovgivning, der angiveligt har alvorlige mangler, hvilket giver store muligheder for misbrug. Beskyttelsesmedarbejderen bør være styret af princippet om omhu, men ifølge andrageren er dette ikke tilfældet. De relevante myndigheder afviser angiveligt systematisk familiemedlemmer, der peger på dårlig forvaltning i forbindelse med deres familiemedlemmer under beskyttelse. Andrageren henviser til chartret og menneskerettighedskonventionen, idet han ser krænkelser af en række absolutte personlige rettigheder, som fører til en nægtelse af den beskyttede persons eksistens. I denne forbindelse opfordrer andrageren på grundlag af de indberetnninger, NGO'en har modtaget, EU til at undersøge muligheden for hurtigst muligt at indføre en retlig status på EU-plan for personer, der arbejder med beskyttelse af voksne, for at sikre beskyttelsen af de beskyttede personers menneskelige værdighed, som er uløseligt forbundet med deres sårbarhed.