Administration

On empowering the EU to address global challenges, from COVID-19 to social, economic and climate crisis

Petitioner
5 supporters 5 in European Union

Collection finished

5 supporters 5 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Andragerne opfordrer Europa-Parlamentet til at indføre passende mekanismer, så det kan genoptage sit arbejde så hurtigt som muligt, og til at tilrettelægge et forum for udarbejdelse af alle mulige instrumenter, eftersom de mener, at ingen stat alene kan overkomme covid-19, og at EU er nødt til at indtage en ledende rolle ved at udarbejde en plan med konkrete tiltag til denne globale udfordring. Andragerne er af den opfattelse, at det nuværende institutionelle system i EU har vist sig at være svageligt, og at der med Parlamentet i forreste række er behov for at relancere initiativet for en demokratisk reform af EU med henblik på at gøre Unionen egnet til dette formål. Andragerne mener, at denne reform bør bestå af fem søjler. I den forbindelse er der behov for en systematisk reaktion fra EU's side på covid-19-krisen, der skal have fokus på nødforanstaltninger og overholdelse af retsstatsprincippet; styrkelse af EU's sundheds- og civilbeskyttelsesinstrumenter og -kompetencer for at blive bedre rustet til at reagere på udbrud; gennemførelse af alle økonomiske, finansielle og pengepolitiske foranstaltninger, der vil gøre det muligt at frigøre midler, samt EU-foranstaltninger, der skal bistå borgerne med at håndtere konsekvenserne af pandemien; konceptet for de første faser af konferencen om Europas fremtid skal omformes til en offentlig onlineforsamling; en global mekanisme til forebyggelse og bekæmpelse af epidemier og pandemier.

Link to the petition

Image with QR code