Animal rights

Om skydd av flyttfåglar inom Europeiska unionen

Framställaren säger att Malta är det enda EU-land som tillämpar ett undantag från Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/147/EG av den 30 november 2009 om bevarande av vilda fåglar. Framställaren påpekar att tusentals fåglar som tillhör sårbara arter såsom vaktlar eller turturduvor mister livet till följd av att detta direktiv inte tillämpas korrekt. Framställaren säger att Europeiska unionens domstol förklarat att de maltesiska myndigheterna fortsätter att tillåta olaglig fångst av fåglar, fastän detta strider mot unionslagstiftningen. Framställaren ber Europaparlamentet att ingående utreda frågan och ber kommissionen att vidta lämpliga åtgärder för att med kraft påyrka Malta att strikt och fullständigt följa EU:s fågeldirektiv genom att skydda flyttfåglar och ta hand om landets natur som sig bör.