Animal rights

Over de bescherming van trekvogels in de Europese Unie

Volgens indiener is Malta het enige land in de EU dat een afwijking of uitzondering toestaat op Richtlijn 2009/147/EG van het Europees Parlement en de Raad van 30 november 2009 inzake het behoud van de vogelstand. Indiener wijst erop dat de onjuiste toepassing van deze richtlijn tot de dood van duizenden kwetsbare vogels leidt, zoals de kwartel of de tortelduif. Indiener zegt dat het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft verklaard dat de Maltese autoriteiten de illegale vangst van vogels in weerwil van de EU-wetgeving blijven toelaten. Indiener verzoekt het Europees Parlement een grondig onderzoek in te stellen naar deze kwestie en verzoekt de Commissie de nodige maatregelen te nemen om er bij Malta op aan te dringen strikt en volledig aan de vogelrichtlijn van de EU te voldoen door trekvogels te beschermen en de nodige zorg te dragen voor hun natuurlijke omgeving.