Om retten til uddannelse på ens modersmål

Andrageren klager over, at hans ret til at blive uddannet på sit modersmål under skoleforløbet systematisk overtrædes i Cataloniens uddannelsessystem, uden at uddannelsesinstitutionerne træffer foranstaltninger for at forhindre dette. Denne overtrædelse sker på en måde, der er nedværdigende for børn og deres familier. Der anvendes ofte diskriminerende udtryk, undertiden endda hadefuld tale, og dette omfatter i mange tilfælde de officielle medier, der finansieres med offentlige midler. Dette kan ifølge andrageren konstateres på de catalanske tv-kanaler og navnlig TV3. Andrageren opfordrer til, at der foretages en undersøgelse af de beskrevne forhold, da dette ifølge andrageren ikke er muligt gennem det selvstyrende skoletilsynssystem, da de ikke vil handle på hans vegne.