Welfare

Om rätten att arbeta för personer med funktionsnedsättning

Framställaren rapporterar om sina erfarenheter som arbetssökande genom en icke-statlig organisation (European Network on Independent Living, ENIL [det europeiska nätverket för ett oberoende liv]) som upprätthåller kontakt med sammanslutningar i hela Europa för internationell rörlighet för personer med funktionsnedsättning. Trots dessa priviligierade kanaler var hennes ansträngningar för att trygga ett jobb resultatlösa i samtliga medlemsstater (inbegripet Förenade kungariket). Hon uppmanar därför Europaparlamentet att bidra till att EU-lagstiftning antas till skydd för jobbsökande med funktionsnedsättning och att, enligt avtal med kommissionen, övervaka medlemsstaternas tillämpning av konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, där EU är avtalsslutande part sedan 2011. Hon betonar att arbete inte är en lyx för personer med funktionsnedsättning, utan en nödvändighet som måste matchas av en rättighet som skyddas effektivt på grundval av principen om jämlikhet, inte enbart formellt utan även i praktiken.