Om proceduren for salg af DEH SA's (det græske elselskabs) brunkulsenheder i Meliti og Megalopoli

Petitie is gericht aan
0 Ondersteunend 0 in Europese Unie

Handtekeningeninzameling voltooid

0 Ondersteunend 0 in Europese Unie

Handtekeningeninzameling voltooid

1. Begonnen 2020
  2. Handtekeningeninzameling voltooid
  3. Overdracht voorbereiden
  4. Gesprek met ontvanger
  5. Beslissing

Dit is een online petitie van het Europees Parlement .

doorsturen

Andrageren repræsenterer et stort antal personer, der er berørt af proceduren for salg af DEH SA's to brunkulsenheder i Meliti og Megalopoli i henhold til lov nr. 4533/2018 og hertil knyttede beslutninger truffet af Europa-Kommissionen.Andrageren anfægter navnlig følgende dele af proceduren og sætter spørgsmålstegn ved, om de er i overensstemmelse med EU's konkurrencelovgivning og andre bestemmelser. For det første – for så vidt angår udbudsproceduren – kriterierne for forhåndsudvælgelse og for den endelige udvælgelse samt ansættelsen af enhedernes værdi. For det andet spørgsmålet om salget af de to brunkulsenheder til en pris, der ikke er rentabel for DEH SA, af årsager, der både har med det græske – og det europæiske – elmarkeds struktur og virkemåde at gøre og set i lyset af bredere politiske, sociale og beskæftigelsesmæssige spørgsmål.For det tredje salget af brunkulsenhederne uden at varetage DEH's økonomiske interesser, hvilket i nær fremtid vil resultere i yderligere udgifter, som elforbrugerne vil komme til at bære. Hertil kommer, at disse og en række andre særligt kritiske aspekter ved det foreslåede salg af brunkulsenhederne ikke været gjort til genstand for en offentlig debat og høring. Før vedtagelsen af lov 4533/2018 blev der ikke afholdt nogen høring af interesserede parter og af dem, der har en legitim interesse – end ikke de kompetente offentlige organer og uafhængige myndigheder, herunder den græske energitilsynsmyndighed, blev hørt. Det er vigtigt at bemærke, at ovennævnte udbudsprocedure er underlagt direkte kontrol og overvågning af ikke blot den græske regering, men også Europa-Kommissionen, som i henhold til lov nr. 4533/2018 bærer det endelige ansvar for beslutninger, godkendelser og kontrol af proceduren under hele forløbet. Det giver anledning til spørgsmålet, om Europa-Kommissionen ved at handle på denne måde varetager sine opgaver og sit ansvar på behørig vis i overensstemmelse med traktaterne.

Link naar de petitie

Afbeelding met QR-code

Afscheurstrookje met QR-code

downloaden (PDF)

Nog geen voor argument.

Nog geen tegenargument.

Help mee om burgerparticipatie te vergroten. We willen je kwesties kenbaar maken en daarbij onafhankelijk blijven.

Nu ondersteunen