DEH SA:n (Kreikan sähköyhtiö) ruskohiiliyksikköjen myyntiin liittyvästä menettelystä Melitissa ja Megalopolissa

Vetoomuksen esittäjä edustaa suurta määrää henkilöitä, jotka ovat osapuolena Melitissa ja Megalopolissa sijaitsevien kahden ruskohiiliyksikön myyntiä koskevassa, laissa 4533/2018 ja Euroopan komission asiaan liittyvissä päätöksissä tarkoitetussa menettelyssä.Vetoomuksen esittäjä kyseenalaistaa erityisesti seuraavat menettelyyn liittyvät tekijät ja sen, ovatko ne EU:n kilpailulainsäädännön ja muiden säännösten mukaisia.Ensimmäinen niistä koskee tarjousmenettelyä eli esivalintakriteereitä ja lopullisen valinnan kriteereitä sekä yksikköjen arvon arviointia. Toinen tekijä on seikka, että molemmat ruskohiiliyksiköt myytiin hintaan, joka ei ole DEH SA:lle kannattava syistä, jotka liittyvät Kreikan – ja myös Euroopan – sähkömarkkinoiden rakenteeseen ja toimintaan, eikä laajempien poliittisten, sosiaalisten ja työllisyyteen liittyvien kysymysten näkökulmasta.Kolmas asia on ruskohiiliyksikköjen myynti ilman DEH SA:n taloudellisten etujen takaamista, mikä johtaa lähitulevaisuudessa lisäkustannuksiin sähkön kuluttajille. Näistä ja lukuisista muista ruskohiiliyksikköjen ehdotettuun myyntiin liittyvistä erityisen ratkaisevista näkökohdista ei myöskään käyty julkista keskustelua eikä järjestetty kuulemista. Ennen lain 4533/2018 hyväksymistä ei järjestetty asianomaisten osapuolten ja niiden osapuolten kuulemista, joiden oikeutettua etua asia koskee, ei edes toimivaltaisten julkisten toimielinten ja riippumattomien viranomaisten kuten Kreikan energia-alan sääntelyviranomaisen kuulemista. On ratkaisevan tärkeää panna merkille, että edellä kuvattu kilpailumenettely on paitsi Kreikan hallituksen myös Euroopan komission suoran valvonnan ja seurannan alaista. Lain 4533/2018 mukaan komissio on viime kädessä vastuussa menettelyyn liittyvistä päätöksistä ja hyväksynnöistä ja menettelyn valvonnasta koko sen keston ajan. Siksi herää kysymys, hoitaako Euroopan komissio tällä tavoin toimiessaan tehtävänsä ja velvollisuutensa asianmukaisesti ja perussopimusten mukaisesti.