Welfare

Om påstått bristande likabehandling på grund av funktionsnedsättning hos en familjemedlem

Framställarens familjemedlemmar – far och bror – är personer med funktionsnedsättning. Som en person som varit indirekt drabbad av funktionsnedsättning under många år har han försökt finna en anställning via OAED (den grekiska arbetsförmedlingen) eller Asep (högsta rådet för rekrytering av civil personal) på grundval av lagen om skydd av utsatta grupper i samhället. Han anser att hans ansökan inte behandlades korrekt, och han lyckades inte heller finna något jobb. Framställaren citerar förordningar som antogs i Grekland 1994, 1998 och 2016 om anställning och återanställning av missgynnade personer. Han hävdar att lagbestämmelserna inte överensstämmer vare sig med principen om likabehandling och internationella konventioner om rättigheter för personer med funktionsnedsättning eller med Internationella arbetskonventionen, och att de grekiska myndigheterna inte har införlivat EU:s ramdirektiv om likabehandling (2000/78).