Welfare

Om formodet forskelsbehandling på grund af et familiemedlems handicap

Andragerens familiemedlemmer — far og bror — er handicappede. Som en person, der har været indirekte berørt af handicap i mange år, har han forsøgt at finde beskæftigelse gennem OAED (den græske organisationen for beskæftigelse af arbejdskraft) og ASEP (det øverste råd for udvælgelse af tjenestemænd) med henvisning til loven om beskyttelse af sårbare sociale grupper. Hans ansøgning blev ikke behandlet korrekt, og han fik ikke medhold. Andrageren citerer forordninger vedtaget af Grækenland i 1994, 1998 og 2016, der vedrører erhvervsmæssig beskæftigelse og omskoling af dårligt stillede personer. Han anfører, at lovbestemmelserne ikke er i overensstemmelse med princippet om ligebehandling og internationale konventioner om rettigheder for personer med handicap eller den internationale konvention om arbejdsforhold, og at de græske myndigheder heller ikke har gennemført rammedirektivet om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse (2000/78/EF) korrekt.