Om påstået afvisning fra de retslige myndigheders side af at lade EU-rettens forrang finde anvendelse i Bulgarien

Petitioner
2 supporters 2 in European Union

Collection finished

2 supporters 2 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Andrageren, der er medlem af "Foreningen af ofre for private fogeder og retssystemet – Solidaritet", klager over, at domstolene afviser at gennemføre EU-rettens forrang i Bulgarien. Hun hævder, at den bulgarske lovgivning indeholder lovbestemmelser, der er i strid med Rådets direktiv 93/13/EØF af 5. april 1993 om urimelige kontraktvilkår i forbrugeraftaler og artikel 47 i EU's charter om grundlæggende rettigheder og princippet om effektivitet.Ifølge andrageren sikrer bestemmelserne i den bulgarske civilret, og navnlig bestemmelserne vedrørende procedurerne for påbud og fuldbyrdelse, ikke den grundlæggende ret til en retfærdig rettergang. Hun hævder også, at de fleste af sagerne oprindeligt blev gjort ugyldige af distriktsdommere, der bevidst undlod udtrykkeligt at udstede retsafgørelser. Hun anfører også, at der ikke findes nogen reel juridisk mulighed for at appellere private fogeders handlinger og undladelser, hvilket forværres yderligere af den manglende reelle kontrol med dem. Andrageren hævder, at hendes regnskaber, løn og pension på nuværende tidspunkt er beslaglagt af en privat foged, uden at hun har fået en begrundelse for det.

Link to the petition

Image with QR code