Om de rättsliga myndigheternas påstådda vägran att tillämpa unionsrättens företräde i Bulgarien

Framställaren, en medlem av ”Föreningen för offer för privata utmätningsmän och rättsväsendet – Solidaritet”, klagar över att rättsväsendet vägrar att tillämpa unionsrättens företräde i Bulgarien. Hon hävdar att den bulgariska lagstiftningen innehåller rättsliga bestämmelser som strider mot rådets direktiv 93/13/EEG av den 5 april 1993 om oskäliga villkor i konsumentavtal och artikel 47 i Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna samt principen om effektivitet.Enligt framställaren föreskrivs inte den grundläggande rätten till en rättvis rättegång i bulgariska civillagens bestämmelser och särskilt i bestämmelserna om förfaranden för föreläggande och indrivning. Hon hävdar också att de flesta mål ursprungligen var behäftade med fel från distriktsdomarnas sida, vilka medvetet underlät att uttryckligen utfärda rättsliga handlingar. Hon säger också att det inte finns någon verklig juridisk möjlighet att överklaga de privata utmätningsmännens handlingar och underlåtenhet, vilket ytterligare förvärras av bristen på verklig kontroll över dem. Framställaren hävdar att hennes konton, lön och pension för närvarande har beslagtagits av en privat utmätningsman, utan att hon getts någon motivering till detta.