Culture

Om påstådda brott mot konsumenträttigheter i samband med att semestrar, flygningar och evenemang inställts under covid-19-krisen

0 supporters 0 in European Union

Collection finished

0 supporters 0 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställaren motsätter sig beslutet om att konsumenter ska få värdebevis i samband med att semestrar, flygningar och evenemang inställts under covid-19-krisen. Visserligen är coronakrisen en utmaning för företagen, men det vore inte rätt att tillfälligt försätta ur kraft eller rentav avskaffa konsumenträttigheter som funnits redan i åratal. Framställaren förespråkar ett förslag som lagts fram av konsumentskyddsorganisationer. Förslaget går ut på att det inrättas en fond för resebranschen. Fonden ska kunna falla tillbaka på offentliga krediter som ska säkerställa likviditeten för riskutsatta reseföretag och flygbolag. Hon ber Europaparlamentet om stöd till att det inrättas en sådan fond, till skydd för konsumenträttigheter. Slutligen ber hon om hjälp till företag i kulturbranschen med trängande behov av ekonomiskt stöd.

Link to the petition

Image with QR code