Om fri rörlighet efter brexit

1 supporter 1 in European Union

Collection finished

1 supporter 1 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställaren är bekymrad över att en stor del av den brittiska befolkningen kan behålla sin rätt till fri rörlighet i EU när övergångsperioden är slut, medan detta inte längre kommer att vara fallet för EU-medborgare som vill utöva denna frihet i Förenade kungariket. Enligt hennes uppfattning beror detta på att 10 % av den brittiska befolkningen är berättigad att ansöka om irländskt medborgarskap.Hon föreslår att brittiska medborgare, som också är medborgare i en EU-medlemsstat men som aldrig har varit bosatta där, endast bör få tillfälliga pass utfärdade av den berörda medlemsstaten som inte är giltiga för fri rörlighet inom EU. Endast efter en viss bosättningsperiod i den berörda EU-medlemsstaten bör de vara berättigade till att ansöka om ett normalt EU-pass. På motsvarande sätt föreslår hon att kravet på bosättning även ska gälla alla tredjelandsmedborgare som också är EU-medborgare, men som aldrig har varit bosatta i någon EU-medlemsstat.

Link to the petition

Image with QR code