Brexitin jälkeisestä liikkumisvapaudesta

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Vetoomuksen esittäjä on huolissaan, että suuri osa Yhdistyneen kuningaskunnan väestöstä säilyttää oikeuden liikkua vapaasti EU:ssa siirtymäkauden päätyttyä, vaikka näin ei ole niiden EU-kansalaisten kohdalla, jotka haluaisivat käyttää tätä vapautta Yhdistyneessä kuningaskunnassa. Hänen mielestään tämä johtuu siitä, että 10 prosenttia Yhdistyneen kuningaskunnan väestöstä voi hakea Irlannin kansalaisuutta.Hän ehdottaa, että ne Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaiset, jotka ovat myös jonkin EU:n jäsenvaltion kansalaisia mutta jotka eivät ole koskaan oleskelleet siellä, voisivat saada tältä maalta vain väliaikaisen passin, joka ei anna oikeutta liikkumisvapauteen EU:n sisällä. Vasta tässä EU-maassa vietetyn tietyn oleskeluajan jälkeen heillä olisi mahdollisuus hakea tavallista EU-passia. Vastaavasti hän ehdottaa, että oleskeluvaatimuksen olisi koskettava myös kaikkia kolmansien maiden kansalaisia, jotka ovat myös EU:n kansalaisia mutta jotka eivät ole koskaan oleskelleet missään EU- maassa.

Link to the petition

Image with QR code