Om ett bedrägligt pyramidspel av företaget Arte y Naturaleza S.L. motsvarande det som genomfördes av Fórum Filatélico och Afinsa i Spanien

Petitioner
0 supporters 0 in European Union

Collection finished

0 supporters 0 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställaren klagar över ett pyramidspel av företaget Arte y Naturaleza Gespart S.L. som hon och 19 360 andra personer drabbats av. Framställaren konstaterar att företagets tillvägagångssätt liknade det som tillämpades av företagen Fórum Filatélico och Afinsa, vilka befanns skyldiga av de spanska rättsliga myndigheterna. Framställaren kräver att denna fråga ska diskuteras och eventuellt behandlas tillsammans med andra liknande fall som lämnats in i samband med pyramidspel, för det första i syfte att söka lösningar för att förbättra skyddet av konsumenterna mot vilseledande och brottslig verksamhet, och för det andra i syfte att fastställa kriterier och tidsfrister för effektiv avveckling av boet i samband med insolvensförfaranden. Detta skulle förhindra att tidens gång och insolvensförvaltarnas uttag av avgifter minskar eller uttömmer möjligheterna att återkräva investeringar som gjorts av konsumenter med ärligt uppsåt vilka har förlitat sig på att den information som företaget tillhandahållit innan det gick i konkurs var öppen och korrekt. Slutligen bör EU-institutionerna säkerställa ett effektivt skydd mot framtida bedrägerier med pyramidspel av en sådan omfattning.

Link to the petition

Image with QR code