Arte y Naturaleza S.L. -yhtiön Espanjassa toteuttamasta Fórum Filatélicon ja Afinsan tapaisesta pyramidihuijauksesta

Vetoomuksen esittäjä valittaa Arte y Naturaleza Gespart S.L. -yhtiön pyramidihuijauksesta, jonka uhriksi hän joutui 19 360 muun henkilön tavoin. Vetoomuksen esittäjä toteaa, että kyseinen yhtiö toimi samalla tavoin kuin FORUM ja AFINSA, jotka Espanjan oikeusviranomaiset totesivat syyllisiksi pyramidihuijaukseen. Vetoomuksen esittäjä pyytää, että tästä esille nostetusta asiasta keskusteltaisiin ja että se käsiteltäisiin mahdollisten muiden samankaltaisten pyramidihuijaustapausten kanssa. Ensinnäkin olisi etsittävä ratkaisuja, joiden avulla kuluttajia voidaan suojella paremmin harhaanjohtavalta ja rikolliselta toiminnalta. Toiseksi olisi vahvistettava perusteet ja määräajat konkurssipesän omaisuuden likvidoinnille maksukyvyttömyysmenettelyssä. Näin estettäisiin ajan kuluminen ja selvittäjille kertyvien maksujen maksaminen siitä hyvästä, että he vähentävät tai tekevät tyhjäksi vilpittömässä mielessä toimineiden ja yhtiön ennen selvitystilaan joutumistaan antamien tietojen avoimuuteen ja paikkansapitävyyteen luottaneiden kuluttajien mahdollisuuksia saada takaisin tekemänsä investoinnit. Lopuksi on varmistettava toimielinten tarjoama tehokas suojelu, jotta estetään tämän mittaluokan pyramidihuijausten tekeminen tulevaisuudessa.