Environment

Om bristande efterlevnad av genomförandebeslut (EU) 2015/893 av den 9 juni 2015 – avverkning av träd som angripits av den asiatiska långhorningen i staden Miesbach

1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Framställaren hävdar att det i flera parker i staden Miesbach finns ett friskt lövträdsbestånd som måste bevaras. Enligt ett beslut som delstaten Bayerns jordbruksinstitut (Bayrisches Landesanstalt für Landwirtschaft, LfL) fattade i november 2019 måste emellertid en del av beståndet fällas, eftersom angrepp av asiatiska långhorningar inte kunde uteslutas. Framställaren protesterar mot detta med hänvisning till genomförandebeslut (EU) 2015/893 av den 9 juni 2015. Han motsätter sig även jordbruksinstitutets beslut även om han inte har lagt fram något beslut från institutet i detta avseende. Han hävdar att avverkningen strider mot genomförandebeslut (EU) 2015/893 av den 9 juni 2015, eftersom det är ett kulturellt och historiskt värdefullt trädbestånd och eftersom det i bilaga III föreskrivs en möjlighet att göra undantag inom en radie på 100 m. Han begär att de planerade åtgärderna ska avbrytas tills vidare.