Traffic & transportation

Namens de "Ligue de Défense des Conducteurs" (belangenorganisatie van automobilisten), over het voorstel voor een verordening betreffende de algemene veiligheid van voertuigen en de bescherming van kwetsbare weggebruikers

Indiener geeft zijn mening over het voorstel voor een Verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende de voorschriften voor de typegoedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en van systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd wat de algemene veiligheid ervan en de bescherming van de inzittenden van voertuigen en kwetsbare weggebruikers betreft (COM(2018) 286 – 2018/0145(COD)). In het voorstel worden specifieke vereisten vastgesteld met betrekking tot de geavanceerde veiligheidsvoorschriften waaraan personenvoertuigen moeten voldoen om te worden toegelaten op de interne markt. Indiener is van mening dat het voorstel weliswaar legitieme voorschriften bevat ter verbetering van de verkeersveiligheid, maar dat de gegevensverzameling die nodig zal zijn voor sommige voertuigonderdelen ertoe zal leiden dat het recht van burgers op privacy wordt ondermijnd. Indiener vreest bovendien dat de verschillende veiligheidsvoorzieningen die zijn opgenomen in het voorstel ertoe kunnen leiden dat bestuurders het idee krijgen dat ze minder goed hoeven op te letten in het verkeer. Daarom dringt indiener er bij het Europees Parlement op aan om het voorstel te wijzigen, rekening houdend met zijn opmerkingen, en meer bepaald om af te zien van het verplicht stellen van apparatuur waarmee gegevens worden verzameld.