Traffic & transportation

För ”Ligue de Défense des Conducteurs”, om förslaget till förordning om allmän fordonssäkerhet och skydd för oskyddade trafikanter

Petitioner
3 supporters 3 in European Union

Collection finished

3 supporters 3 in European Union

Collection finished

1. Launched 2019
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställaren lämnar några synpunkter på förslaget till Europaparlamentets och rådets förordning om krav för typgodkännande av motorfordon och deras släpvagnar samt de system, komponenter och separata tekniska enheter som är avsedda för sådana fordon, med avseende på deras allmänna säkerhet och skydd för personer i fordonet och oskyddade trafikanter (COM(2018)0286 – 2018/0145/COD). I förslaget anges specifika krav för avancerade säkerhetsstandarder som passagerarfördon bör uppfylla för att tillåtas på den inre marknaden. Framställaren anser att förslaget innehåller legitima krav för att öka trafiksäkerheten, men att den uppgiftsinsamling som vissa fordonsfunktioner innebär skulle undergräva invånarnas rätt till integritet. Vidare anger framställaren att de olika säkerhetsanordningar som nämnts i förslaget till !@#$! skulle kunna leda till att förarna inte tar ansvar för att köra säkert. Följaktligen uppmanar framställaren Europaparlamentet att ändra förslaget, med hänsyn till dessa synpunkter, och att i synnerhet avstå från anordningar för uppgiftsinsamling.

Link to the petition

Image with QR code