For EQUO Verdes Tarifa, om havneinfratrukturplanen for Algecirasbugten

1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Andrageren forklarer, at Algecirasbugten består af seks Natura 2000-områder, hvoraf fem ligger i Spanien: Estrecho Oriental, Estrecho, Los Alcornocales, Marismas del Río Palmones og Fondos Marinos Marismas del Río Palmones, og et ligger i Gibraltar: Southern Waters of Gibraltar. Andrageren anfører, at de ansvarlige myndigheder i de seneste år systematisk har givet tilladelse til gennemførelse af planer og projekter, der har en negativ indvirkning på disse seks områder af fællesskabsbetydning, da der aldrig er blevet taget hensyn til synergierne mellem disse forskellige planer og projekter. Som følge heraf er antallet af forurenende industrier omkring Algecirasbugten og i Gibraltar steget år for år, hvilket ødelægger de naturlige omgivelser med alvorlige konsekvenser for menneskers sundhed. Hun klager over væksten i tungmetal-, jern- og stålindustrier og kemiske industrier i området samt brugen af marine fyldmaterialer til indvinding af nye arealer med henblik på udvidelse af havneaktiviteter, som alt sammen har ødelagt vådområder, flodmundinger og strande. Hun opfordrer til, at den havneinfrastrukturplan for Algecirasbugten, der i øjeblikket ligger til godkendelse i miljøvurderingsudvalget, standses, og til at alle igangværende projekter med negative virkninger behørigt undersøges og stoppes.