FörEQUO Verdes Tarifa, om hamninfrastrukturplanen för Algecirasbukten

Petition is addressed to

1 signatures

1 signatures

This petition is also available in English .

Petition richtet sich an: Petitionsausschuss des Europäischen Parlaments

Framställaren förklarar att Algecirasbukten består av sex Natura 2000-områden, av vilka fem ligger i Spanien, nämligen Estrecho Oriental, Estrecho, Los Alcornocales, Marismas del Río Palmones, Fondos Marinos Marismas del Río Palmones, och ett i Gibraltar, nämligen Southern Waters of Gibraltar. Framställaren säger att under de senaste åren har de ansvariga myndigheterna tillåtit ett systematiskt genomförande av planer och projekt som skadar gemenskapsområden, i och med att man aldrig tagit hänsyn till synergismen mellan dessa planer och projekt. Följden har blivit att vi år för år fått allt fler förorenande industrier kring Algecirasbukten och i Gibraltar, så att den naturliga miljön förstörs, vilket får svåra konsekvenser för människors hälsa. Hon klagar dels över tillväxten inom den tunga metallindustrin, järn- och stålindustrin och den kemiska industrin i området, dels över att fyllnadsmaterial från havet används för utfyllnadsändamål i samband med utvidgningen av hamnverksamheterna. Allt detta har förstört våtmarker, flodmynningar och stränder. Hon vill få ett stopp för hamninfrastrukturplanen för Algecirasbukten, vilken nu framlagts för miljöbedömningsnämnden, och dessutom vill hon att alla pågående och skadliga projekt i vederbörlig ordning ska undersökas och stoppas.

Tear-off stub with QR code

Petition details