För polska motororganisationen i Katowice, och undertecknad av ytterligare 12 personer, om avgifter för den obligatoriska bilprovningen

Petition is addressed to

0 signatures

0 signatures

This petition is also available in English .

Petition is addressed to: Petitionsausschuss des Europäischen Parlaments

Framställaren klagar över att avgifterna för den obligatoriska bilprovningen i Polen är för låga och att de inte gör det möjligt för de företag som utför dessa kontroller att täcka sina egna kostnader eller att göra en skälig vinst. Dessutom inkluderar dessa avgifter moms när den i själva verket borde läggas till. Framställaren uppger att de polska myndigheterna 2016 försökte höja dessa avgifter med ett litet belopp, men att till och med det initiativet slutligen blockerades. Enligt framställaren utgör denna situation en överträdelse av fördraget om Europeiska unionens funktionssätt, EU-stadgan om de grundläggande rättigheterna (artikel 16) och direktiv 2006/112/EG om ett gemensamt system för mervärdesskatt. Vidare hävdar framställaren att formuleringen i ingressen till direktiv 2014/45/EU, om kostnader för provning av fordon, som bör vara billiga, är otydlig.

Tear-off stub with QR code

Petition details