För föreningen Ditaubi, om orättvis konkurrens från Nederländerna och andra medlemsstater

Den förening som framställaren tillhör klagar över spridningen av skattebeslut, eller förhandsbesked om prissättning, genom vilka multinationella företag når överenskommelser med skattemyndigheterna i ett visst land om hur de ska beskattas under en viss tidsperiod i syfte att betala lägre skatt. Undertecknarna befarar i synnerhet att skatteparadis kan skapas i vissa medlemsstater, först och främst i Nederländerna, med resultatet att multinationella företag inte betalar skatt i det land eller de länder där deras inkomster har genererats. Undertecknarna hänvisade till uppskattningar av den nederländska ”skattedumpningen” till nackdel för andra medlemsstater, som kan förlora upp till 9,2 miljarder euro i skatteintäkter, inbegripet beräknade förluster för Italien på 1,38 miljarder euro. De kräver därför att sådana skattebeslut ska göras olagliga i euroområdet och att stränga påföljder ska utdömas för medlemsstater som inte följer reglerna, samt att de uppkomna förlusterna ska återbetalas.