Vankien oikeuksien väitetystä rikkomisesta Bulgariassa

Vetoomuksen esittäjä valittaa siitä, että Bulgariassa ei ole olemassa tehokkaita oikeussuojakeinoja ja -menettelyjä, joilla suojeltaisiin tosiasiallisesti elinikäiseen tai lyhyempään vankeusrangaistukseen tuomittujen vankien Euroopan ihmisoikeussopimuksen, perusoikeuskirjan, Euroopan unionin perustamissopimuksen ja Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen mukaisia oikeuksia. Vetoomuksen esittäjä valittaa, että vankeja kohdellaan syrjivästi. Hän väittää, että vankeinhoitoviranomainen loukkaa räikeästi esimerkiksi normaalia ihmisten välistä viestintää, koulutusta ja työtä, terveydenhuoltoa ja suojelua oikeusviranomaisissa koskevia oikeuksia. Vetoomuksen esittäjä viittaa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntöön ja useisiin Euroopan unionin säädöksiin, joita ei hänen mukaansa ole pantu täytäntöön Bulgariassa.