Hallinto

Sääntöjenvastaisuuksista Espanjan kansallisessa radio- ja televisioyhtiössä (CRTVE)

Vetoomus on osoitettu

0 allekirjoitukset

Keräys valmis

0 allekirjoitukset

Keräys valmis

1. Aloitti 2020
  2. Keräys valmis
  3. Valmistele hakemus
  4. Vuoropuhelu vastaanottajan kanssa
  5. Päätös

Tämä on online-vetoomus Euroopan parlamentin .

Vetoomus on osoitettu: Petitionsausschuss des Europäischen Parlaments

Vetoomuksen esittäjä valittaa demokraattisen valvonnan puutteesta kahden viime vuoden aikana CRTVE:n (Corporación de Radio Televisión Española – Espanjan kansallinen radio- ja televisioyhtiö) hallinnossa. Vetoomuksen esittäjä kertoo, että CRTVE:hen sovelletaan 5. kesäkuuta 2006 annettua lakia 17/2006, jossa todetaan, että CRTVE on julkisesti omistettu, ja jossa vahvistetaan sen hallintorakenne. Vetoomuksen esittäjä korostaa, että kyseisessä laissa säädetään muun muassa, että CRTVE:n hallinto on itsenäinen ja että sen on oltava toiminnallisesti riippumaton hallituksesta ja kansallisesta valtionhallinnosta. Siinä säädetään myös, että hallintoneuvosto vastaa CRTVE:n hallinnosta ja tavanomaiset johtamistehtävät hoitaa sen puheenjohtaja, joka johtaa CRTVE:tä, ja että parlamentti nimittää hallintoneuvoston jäsenet, joista edustajainhuone nimittää kuusi ja senaatti neljä. Vetoomuksen esittäjä kertoo, että Espanjan hallitus erotti edellisen hallintoneuvoston 22. kesäkuuta 2018 kuninkaallisella asetuksella. Ennen kuin CRTVE:n uuden hallintoneuvoston jäsenet ja uusi puheenjohtaja voitiin nimittää, yksi väliaikainen hallintovirkamies nimitettiin hoitamaan CRTVE:n hallintoa ja edustamaan sitä rajoitetun ajan, kunnes hallintoneuvoston jäsenet voitaisiin nimittää voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti. Näin saatiin aikaa avoimen rekrytointikilpailun järjestämiseen uuden hallintoneuvoston ja sen puheenjohtajan valitsemiseksi. Sen jälkeen asiassa ei ole kuitenkaan tapahtunut edistystä. Vetoomuksen esittäjä pyytää, että Espanjan viranomaisia kehotetaan noudattamaan tavanomaista demokraattista käytäntöä ja voimassa olevaa lainsäädäntöä ja jatkamaan avointa rekrytointikilpailua CRTVE:n hallituksen uusien jäsenten ja puheenjohtajan nimittämiseksi ja saattamaan se päätökseen.

Linkki vetoomukseen

Kuva QR-koodilla

Irrotettava lippis QR-koodilla

lataa (PDF)

Vetoomuksen tiedot

Vetoomus alkoi: 28.08.2020
Vetoomus päättyy: 27.08.2021
Alueella: Euroopan unioni
Aihe: Hallinto

Väittely

Ei vielä väitteitä puolesta

Ei vielä väitteitä vastaan

Auta vahvistamaan kansalaisten osallistumista. Haluamme saada huolesi kuuluviin ja pysyä itsenäisinä.

Lahjoita nyt