Health

Over de toevoeging van suiker in voeding en de noodzaak van EU-bepalingen zoals Verordening (EU) nr. 1169/2011

Indiener vestigt de aandacht op de aanbeveling van de WHO om de dagelijkse inname van suiker door volwassenen, kinderen en baby’s te beperken, waarbij hij erop wijst dat buitensporige suikerconsumptie schadelijk is voor de gezondheid. Hoewel in Verordening (EU) nr. 1169/2011 betreffende de verstrekking van voedselinformatie is bepaald dat bijzonder schadelijke additieven in levensmiddelen op het etiket moeten worden vermeld en er referentie-innames voor suiker worden gegeven, zijn er geen plafonds vastgesteld in overeenstemming met de WHO-aanbeveling over de hoeveelheden suiker die schadelijk zijn voor de gezondheid. Indiener vraagt om de verordening in overeenstemming hiermee te wijzigen. Verder stelt hij dat producenten op het etiket van hun producten ook een waarschuwing moeten zetten over de gezondheidsgevaren van buitensporige suikerconsumptie, vergelijkbaar met de gezondheidswaarschuwingen op pakjes sigaretten, evenals een referentie aan de WHO-aanbevelingen en de term “suikervrij”, in overeenstemming met die aanbevelingen. Op kinderen gerichte reclame voor voedingsmiddelen die suiker bevatten moet worden verboden, alsook de toevoeging van vrije suikers in voedingsmiddelen voor jonge kinderen en baby’s onder de twee jaar. Hij roept ook op tot de invoering van een “suikertaks”, namelijk een verhoogde heffing op voedingsmiddelen en dranken die vrije suikers bevatten.