Health

Sokerin lisäämisestä elintarvikkeisiin ja asetuksen (EU) N:o 1169/2011 kaltaisten EU:n säännösten tarpeellisuudesta

Vetoomuksen esittäjä kiinnittää huomiota WHO:n terveyssuosituksiin, joissa pyritään rajoittamaan aikuisten, lasten ja imeväisikäisten päivittäistä sokerin saantia, ja tähdentää, että liiallinen sokerin kulutus on terveydelle haitallista. Vaikka elintarviketietojen antamista koskevassa asetuksessa (EU) N:o 1169/2011 vaaditaan, että elintarvikkeissa on oltava erityisen vahingollisia lisäaineita koskeva merkintä, ja ilmoitetaan sokerin viitemäärät, siinä ei esitetä enimmäismääriä terveydelle haitallisia sokerimääriä koskevien WHO:n suositusten mukaisesti. Vetoomuksen esittäjä pyytää muuttamaan asetusta tältä osin. Hän toteaa myös, että valmistajien olisi lisättävä tuotteidensa merkintöihin savukepakkausten terveysvaroituksia vastaava varoitus liiallisen sokerin kulutuksen terveysvaaroista sekä viittaus WHO:n suosituksiin ja kyseisten suositusten mukainen ilmaisu ”vapaa sokeri”. Sokeria sisältävien elintarvikkeiden lapsille suunnattu mainonta sekä vapaan sokerin lisääminen pikkulapsille ja alle kaksivuotiaille imeväisikäisille tarkoitettuihin elintarvikkeisiin olisi kiellettävä. Vetoomuksen esittäjä kehottaa myös ottamaan käyttöön sokeriveron ja etenkin korottamaan vapaita sokereita sisältävien elintarvikkeiden ja juomien veroa.