Health

Tysk medborgare, om tillsats av socker i livsmedel och behovet av EU-bestämmelser såsom förordning (EU) nr 1169/2011

Framställaren uppmärksammar WHO:s hälsorekommendationer som syftar till att begränsa vuxnas, barns och spädbarns dagliga intag av socker, och påpekar att en alltför hög sockerkonsumtion är skadlig för hälsan. Även om det i förordning (EU) nr 1169/2011 om tillhandahållande av livsmedelsinformation krävs märkning av särskilt skadliga tillsatser i livsmedel, med referenskvantiteter för socker, innehåller förordningen inga gränsvärden i linje med WHO:s rekommendationer om sockerkvantiteter som är skadliga för hälsan. Framställaren begär att förordningen ändras i enlighet med detta. Han konstaterar också att tillverkarna bör lägga till en varning på etiketterna på sina produkter om hälsoriskerna med alltför hög sockerkonsumtion, i likhet med hälsovarningar på cigarettpaket, en hänvisning till WHO:s rekommendationer samt termen ”fritt socker” i linje med dessa rekommendationer. Reklam för livsmedel som innehåller socker riktad till barn bör förbjudas, liksom tillsats av fritt socker i livsmedel för spädbarn och små barn under två år. Han efterlyser också införandet av en ”sockerskatt”, särskilt en ökad skatt på livsmedel och drycker som innehåller fritt socker.