Om vägran från domstolsväsendets sida att genomföra unionsrättens företräde i Bulgarien när det gäller rådets direktiv 93/13/EEG

Petitioner
0 supporters 0 in European Union

Collection finished

0 supporters 0 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställaren klagar på domstolsväsendets vägran att genomföra unionsrättens företräde i Bulgarien. Enligt framställaren innehåller Bulgariens lagstiftning rättsliga bestämmelser som strider mot rådets direktiv 93/13/EEG om oskäliga villkor i konsumentavtal, mot artikel 47 i Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna och mot principen om effektivitet. Han påstår att det förekommer överträdelser vid genomförandet av förfarandena för domstolsföreläggande och verkställighet i Bulgarien, som är en del av den bulgariska civilprocesslagen, vilka har drabbat många bulgariska medborgare. Framställaren hävdar att domstolsväsendet inte utfärdar vissa rättegångshandlingar, vilket gör att målen inledningsvis är korrupta. Han påstår också att gäldenärernas processuella rättigheter ofta kränks och att tillsynen av de privata utmätningsmännens agerande är bristande.

Link to the petition

Image with QR code