Verkehr

Om verkställandet av ett flygbolags ansvarsskyldighet enligt Montrealkonventionen

E. P.
1 Supporter 1 in Europäische Union
0% from 1.000.000 for quorum
  1. Launched September 2019

Framställaren flög från ett tredjeland till EU ombord på en flygning som utfördes av ett flygbolag med hemvist utanför EU. Framställarens bagage skadades under flygningen. Flygbolaget var berett att betala en ersättning på 150 euro genom ett skiljedomsförfarande avseende luftfart. Den berättigade fordran kan dock inte verkställas av ekonomiska skäl, bland annat för att det antingen är omöjligt eller inte lönar sig att blanda in en jurist eller ett inkassobolag när ersättningsbeloppet för skadan i fråga är lågt. Framställaren vill se en EU-omfattande ändring av konventionen om vissa enhetliga regler för internationella lufttransporter (Montrealkonventionen).

Thank you for your support, E. P.