Om skyldigheter gällande territoriell kontinuitet för luft- och sjötransporter för medborgare och invånare på Sicilien

Framställaren skriver för att protestera mot vad som förefaller vara ett brott, från den italienska statens sida, mot kravet på att säkerställa territoriell kontinuitet av transporttjänster för sicilianska medborgare och invånare. Han menar att offentliga och privata transportföretag som erbjuder luft- och sjöförbindelser mellan Sicilien och andra italienska regioner agerar monopolistiskt och oligopolistiskt. Enligt framställaren har detta lett till att de tjänster som erbjuds är otillräckliga när det gäller tidsplanering och frekvens, samt alltför dyra, och detta orsakar allvarliga sociala och ekonomiska problem för medborgare på Sicilien. Framställaren nämner EU:s lagstiftning om tillhandahållande av lufttrafik, där utrymme lämnas för medlemsstaterna att införa allmän trafikplikt med avseende på randområden samt EU:s regler om statligt stöd när det gäller ersättning för offentliga tjänster.