1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Framställaren fördömer kränkningen av oskuldspresumtionen i ett brottsmål som väckts mot honom av det rumänska direktoratet för utredning av organiserad brottslighet och terrorism. Han påstår huvudsakligen att åklagarsidan har läckt konfidentiell information från hans ärende till medierna och misskrediterat honom genom att gripa honom offentligt, i strid med nationell lagstiftning och EU-rätt. Han hävdar att direktiv (EU) 2016/343 om förstärkning av vissa aspekter av oskuldspresumtionen och av rätten att närvara vid rättegång i straffrättsliga förfaranden direkt påverkar detta fall, eftersom direktivet fortfarande inte har införlivats i nationell rätt och eftersom dess bestämmelser är förbehållslösa, tillräckligt tydliga och precisa och beviljar enskilda personer rättigheter.