1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Vetoomuksen esittäjä antaa ilmi, että Romanian järjestäytyneen rikollisuuden ja terrorismin tutkinnasta vastaava yksikkö (DIICOT) on rikkonut syyttömyysolettamaa häntä vastaan nostetussa rikosoikeudenkäynnissä. Hän väittää pääasiassa, että syyttäjä vuosi luottamuksellisia tietoja aineistostaan tiedotusvälineille ja saattoi hänet huonoon maineeseen pidättämällä hänet julkisella paikalla kansallisen ja unionin lainsäädännön vastaisesti. Hän väittää, että syyttömyysolettamaan liittyvien näkökohtien ja läsnäoloa oikeudenkäynnissä koskevan oikeuden lujittamisesta rikosoikeudellisissa menettelyissä annetulla direktiivillä (EU) 2016/343 on suora vaikutus hänen asiaansa, koska sitä ei ole vielä saatettu osaksi kansallista lainsäädäntöä ja koska sen säännökset ovat ehdottomia, riittävän selkeitä ja täsmällisiä sekä antavat oikeuksia yksityisille.