Om manglende anerkendelse af lægeeksamensbeviser udstedt i Polen, da de angiveligt ikke er i overensstemmelse med direktiv 2005/36/EF

Петиция адресована к
0 Поддерживающий 0 через Европейский союз

Сбор закончен

0 Поддерживающий 0 через Европейский союз

Сбор закончен

1. Начат 2020
  2. Сбор закончен
  3. Подготовить подачу
  4. Диалог с получателем
  5. Решение

Это онлайн-петиция Европейского парламента .

пересылка

I januar 2019 vedtog den polske regering en ændring af punkt 5.1.1 i bilag V til direktiv 2005/36/EF om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer, som ændret ved Kommissionens delegerede afgørelse (EU) 2019/608, om indførelse af yderligere krav til alle læger, der ønsker at praktisere i Polen. Ud over at have en universitetsgrad i medicin forventes de også at opfylde følgende to krav, som ikke er omfattet af direktivets artikel 24: at have bestået den nationale LEK-eksamen og gennemført et 13-måneders kandidatpraktikophold i Polen og på polsk. Ifølge det polske sundhedsministerium og det polske lægekammer er de mindstekrav, som andre EU-medlemsstater skal tage i betragtning ved anerkendelse af lægeeksamensbeviser udstedt i Polen, imidlertid dem, der er omfattet af artikel 24 i direktiv 2005/36/EF. Efter andragerens mening er den polske regerings nuværende fortolkning af EU-direktivet klart diskriminerende over for kandidater fra andre EU-lande: På grund af ændringsforslaget til bilag V, punkt 5.1.1, har mange internationale studerende, fra lande både i og uden for EU, som har gennemført et lægeuddannelsesforløb i Polen, i øjeblikket ingen ret til at praktisere som læge eller opnå autorisation, hverken i Polen eller nogen andre EU-lande.

Ссылка на петицию

Изображение с QR-кодом

Отрывной талон с QR-кодом

скачать (PDF)

Пока нет аргумента за.

Пока нет аргумента против.

Помогите укрепить гражданское участие. Мы хотим, чтобы ваши проблемы были услышаны, оставаясь независимыми.

Пожертвовать сейчас