Over de niet-erkenning van in Polen afgegeven medische diploma’s, aangezien deze niet in overeenstemming zouden zijn met Richtlijn 2005/36/EG

In januari 2019 heeft de Poolse regering een wijziging aangenomen van punt 5.1.1 van bijlage V bij Richtlijn 2005/36/EG betreffende de erkenning van beroepskwalificaties, zoals gewijzigd door Gedelegeerd Besluit (EU) 2019/608 van de Commissie, waarbij aanvullende eisen worden opgelegd aan alle artsen die hun beroep in Polen wensen uit te oefenen. Naast het beschikken over een diploma geneeskunde wordt ook verwacht dat zij voldoen aan de volgende twee aanvullende eisen, die niet zijn opgenomen in artikel 24 van de richtlijn: het nationale “LEK”-examen en een afsluitende stage van 13 maanden, die beide moeten worden afgerond in Polen en in het Pools. Volgens het Poolse Ministerie van Volksgezondheid en de Poolse kamer van artsen zijn de minimumeisen waarmee andere EU-lidstaten rekening moeten houden bij de erkenning van in Polen afgegeven medische diploma’s, echter diegene die zijn opgenomen in artikel 24 van Richtlijn 2005/36/EG. Indiener is van mening dat de huidige interpretatie van de EU-richtlijn door de Poolse regering duidelijk discrimineert ten opzichte van afgestudeerden uit andere EU-landen: vanwege de wijziging van punt 5.1.1 van bijlage V hebben veel internationale studenten uit zowel EU- als niet-EU-landen, die in Polen een studie geneeskunde hebben afgerond, momenteel niet het recht om als arts werkzaam te zijn of een medische vergunning te verkrijgen in Polen of in een ander EU-land.