Om hinder för den fria rörligheten på grund av betungande förfaranden för utfärdande av kvalifikationsbevis och examensbevis i Kroatien

Framställaren beskriver de svårigheter han har stött på hos flera institutioner i Kroatien som bär ansvaret för att utfärda och bestyrka handlingar med anknytning till utbildnings- och yrkeskvalifikationer. Framställaren framhåller i synnerhet den orimligt stora börda som dessa långa och kostsamma förfaranden innebär för personer med låga inkomster, och att de ofta måste resa till Zagreb från fattigare regioner i Kroatien eftersom förfarandena i fråga tydligen inte kan genomföras någon annanstans i landet. Framställaren anser att han har hindrats i sina försök att hitta arbete i andra EU-medlemsstater på grund av detta. Han anger även att hans klagomål till olika nationella myndigheter och universitet har varit fruktlösa.