Welfare

Om foranstaltninger til fremme af retten til lige løn for lige arbejde i EU

1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Andrageren anfører, at selv om principperne om lighed og ligeløn er blandt EU's grundlæggende værdier, forekommer der stadig forskelsbehandling blandt de offentligt ansatte i det spanske politi, hvor arbejdstagere ifølge andrageren modtager forskellig løn for det samme arbejde. Der forekommer indirekte forskelsbehandling af mænd og kvinder med hensyn til passende betaling og sociale ydelser. Andrageren anfører, at Rådet i 2008 blokerede forslaget til et direktiv om gennemførelse af princippet om ligebehandling uden for arbejdsmarkedet (direktiv om bekæmpelse af forskelsbehandling). EU-kommissæren for beskæftigelse, sociale anliggender, arbejdsmarkedsforhold, kompetencer og arbejdskraftens mobilitet, Marianne Thyssen, genbekræftede på mødet i Rådet for Beskæftigelse, Socialpolitik, Sundhed og Forbrugerpolitik den 15. juni 2017, at direktivet fortsat er en prioritet for Kommissionen. Andrageren stiller spørgsmålstegn ved, i hvilken udstrækning medlemsstaterne skal opretholde EU's grundlæggende værdier i betragtning af de påståede manglende retslige foranstaltninger.