Welfare

Om diskrimination imod handicappede ved Baskerlandets universitet

Andragerens søn har en invaliditetsgrad på 77 %, hvilket betyder, at hans mobilitet er indskrænket, og at han bruger en kørestol. Hans søn tog en grad i marketing ved fakultetet for økonomi og erhverv ved Baskerlandets universitet, hvorunder han fik stillet passende transport mellem universitetet og hjemmet til rådighed. Denne transport blev delvist støttet af et tilskud fra den baskiske regerings uddannelsesdepartement. Da andragerens søn var færdig med dette uddannelsesforløb, besluttede han at tage endnu en grad - i virksomhedsledelse. Andrageren klager over, at den baskiske regerings uddannelsesdepartement nægter at yde tilskud til hans søns transport, idet han fremfører, at hans søn nu efter at have taget en bachelorgrad nu bør tage en mastergrad. Andrageren mener ikke, at det er rimeligt at nægte hans søn transport med den begrundelse, at han ønsker at følge et kursus med henblik på en bachelorgrad i stedet for en mastergrad, fordi en mastergrad er dyrere, og der er ingen skriftlige regler, der siger, at man efter at have afsluttet sin bachelorgrad skal tage en mastergrad. Andrageren påpeger også, at bilag II til Baskerlandets officielle tidende (torsdag den 11. juli 2019, nr. 131) om støtte til dækning af befordringsudgifter for studerende med særlige mobilitetsproblemer faktisk fører til omvendt eller positiv forskelsbehandling, og mener, at reglerne bør ændres. Andrageren opfordrer også til, at der findes en løsning for hans søn, samtidig med at de relevante regler ændres.