Welfare

Baskimaan yliopiston harjoittamasta vammaisten henkilöiden syrjinnästä

Vetoomuksen esittäjän pojan vamman haitta-aste on 77 prosenttia ja vaikuttaa tämän liikkumiskykyyn, minkä vuoksi tämä käyttää pyörätuolia. Poika suoritti Baskimaan yliopiston talous- ja liike-elämän tiedekunnassa markkinointitutkinnon, ja opintojen aikana hänelle tarjottiin asianmukainen kuljetus kotoa yliopistolle. Baskimaan aluehallituksen opetustoiminnasta vastaava osasto tuki osittain kuljetuskustannuksia. Saatuaan opinnot loppuun vetoomuksen esittäjän poika päätti suorittaa toisen tutkinnon yrityshallinnon ja liikkeenjohdon alalta. Vetoomuksen esittäjä valittaa, että Baskimaan aluehallituksen opetustoiminnasta vastaava osasto kieltäytyy tukemasta hänen poikansa kuljetuskustannuksia. Sen mukaan koska poika on suorittanut alemman korkeakoulututkinnon, tämän tulisi nyt suorittaa ylempi korkeakoulututkinto. Vetoomuksen esittäjä katsoo, ettei ole oikeudenmukaista evätä pojan kuljettamista sillä perusteella, että tämä haluaa suorittaa ylemmän korkeakoulututkinnon sijasta alemman tutkinnon, koska ylempi korkeakoulututkinto on kalliimpi ja koska ei ole olemassa kirjallisia sääntöjä, joiden mukaan alemman tutkinnon suorittamisen jälkeen olisi suoritettava ylempi tutkinto. Lisäksi vetoomuksen esittäjä huomauttaa, että Baskimaan virallisen lehden nro 131 (julkaistu torstaina 11. heinäkuuta 2019) liitteessä II, joka koskee erityisesti liikkumisrajoituksista kärsivien opiskelijoiden kuljetuskustannuksia varten myönnettävää tukea, mainitaan itse asiassa positiivinen erityiskohtelu ja katsotaan, että sääntöjä olisi muutettava. Vetoomuksen esittäjä vaatii myös, että hänen poikansa tapauksessa on löydettävä ratkaisu sillä välin, kun asiaankuuluvia sääntöjä muutetaan.