Om det påstådda brottet mot EU:s lagstiftning i den nationella lagstiftningen som behandlar efterdyningarna av destruktiva skogsbränder i Attika, Grekland

Petitioner
2 supporters 2 in European Union

Collection finished

2 supporters 2 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställaren hänvisar till det brådskande beslut som utfärdades i juli 2019 av den grekiska staten för att ta itu med efterdyningarna av de destruktiva skogsbränderna i 2018 i Attika, Grekland. I detta beslut finns det en bestämmelse om att Greklands tekniska råd får avvika från de lagstadgade bestämmelserna i den befintliga lagstiftningen rörande förfarandet för tilldelning av bygg-, tjänste- eller varukontrakt. Detta är, anser han, ett klart brott mot EU:s lagstiftning i fråga om offentlig upphandling (direktiven 2014/24/EU och 2014/25/EU). Han tillägger också att enligt hans uppfattning är situationen inte brådskande eftersom de händelser som gav upphov till denna lagstiftning hade ägt rum mer än ett år innan den trädde i kraft.

Link to the petition

Image with QR code