Attikan alueella Kreikassa riehuneiden tuhoisien metsäpalojen jälkiseurauksia käsittelevän kansallisen lainsäädännön väitetystä EU:n lainsäädännön vastaisuudesta

Vetoomuksen esittäjä viittaa Kreikan valtion heinäkuussa 2019 kiireellisenä antamaan asetukseen, jonka tarkoituksena on käsitellä vuonna 2018 Attikan alueella Kreikassa riehuneiden tuhoisien metsäpalojen jälkiseurauksia. Asetukseen sisältyvässä säännöksessä todetaan, että Kreikan tekninen kamari voi poiketa rakennusurakoiden, palvelujen ja hankintasopimusten tekemiseen liittyvää menettelyä sääntelevän nykyisen lainsäädännön lakisääteisistä säännöksistä. Vetoomuksen esittäjän mielestä tämä on selvästi vastoin EU:n lainsäädäntöä julkisten hankintojen alalla (direktiivit 2014/24/EU ja 2014/25/EU). Hän lisää myös, että hänen mukaansa asiassa ei ole todellista kiirettä, sillä tämän säädöksen taustalla olevat tapahtumat sattuivat yli vuosi ennen säädöksen voimaantuloa.