Foreign affairs

1 supporter 1 in European Union

1 supporter 1 in European Union

Medborgare i fyra EU-medlemsstater (Bulgarien, Kroatien, Cypern och Rumänien) behöver fortfarande visum för att resa till Förenta staterna, eftersom de ännu inte omfattas av Förenta staternas program för viseringsundantag. Alla medlemsstater från EU är likväl tvungna att tillåta amerikanska medborgare att vistas på deras territorium i 90 dagar utan någon begränsning. Framställaren hävdar att detta strider mot EU:s lagstiftning, och efterlyser en översyn av praxis och ett införande av ett viseringskrav även för amerikanska medborgare för att de ska kunna få sitt visum för en vistelse på 90 dagar, tills de fyra berörda medlemsstaterna har antagits som parter i Förenta staternas program för viseringsundantag.