Environment

Och undertecknad av ytterligare 7 personer, om bygget av en rötningsanläggning för avfallsbehandling

Petitioner
2 supporters 2 in European Union

Collection finished

2 supporters 2 in European Union

Collection finished

1. Launched 2020
  2. Collection finished
  3. Prepare submission

Dies ist eine Online-Petition of the European Parliament.

forwarding

Framställaren påpekar att regionen Ligurien nyligen beslutat att tillåta att en rötningsanläggning byggs på ett annat ställe än det som tidigare valts ut för denna anläggning i regionplanen, alltså Boscalino i kommunen Arcola. På den nya förläggningsorten, som heter Saliceti och ligger i kommunen Vezzano Ligure, ska det också uppföras ett avfallsverk med en maxkapacitet på 60 000 ton per år (jämfört med 25 000 ton i den ursprungligen planen). Framställaren tycker att regionen Ligurien på två sätt handlat orätt: å ena sidan mot den berörda befolkningen genom att ge tillstånd till projektet med stöd av enbart en MKB (miljökonsekvensbedömning) i stället för att anlita en variant av den SMB (strategiska miljöbedömning) som funnits redan tidigare, och å andra sidan mot själva närområdet genom att där planera in en rötningsanläggning som helt enkelt är överdimensionerad. Framställaren påtalar vad som uppfattas som ett brott, dels mot EU:s lagstiftning om strategiska miljöbedömningar (direktiv 2001/42/EG) i och med att det inte samråtts om förfarandet och allmänheten inte fått delta i det, dels mot ramdirektivet om avfall (artikel 16 i direktiv 2008/98/EG), närmare bestämt mot principen om självförsörjning och närhet.

Link to the petition

Image with QR code