Environment

Namens het actiecomité Prawobrzeża, gesteund door twee medeondertekenaars, over de bouw van een containerterminal in een Natura 2000-gebied in Świnoujście (Polen)

Indiener vertegenwoordigt het actiecomité Prawobrzeże en vreest dat de diepzee-containerterminal die het havenbestuur van Szczecin en Świnoujście in het Natura 2000-gebied van Świnoujście wil bouwen, onomkeerbare milieugevolgen zal hebben. Het gebied waar de terminal zou moeten komen, omvat onder meer twee kilometer strand en een natuurreservaat in de Pommerse Bocht, die samen met duinen, bos en flora en fauna een ecosysteem vormen dat onder de vogelrichtlijn en de habitatrichtlijn valt. Bovendien vrezen de omwonenden voor hun veiligheid wegens een toestroom van mogelijk gevaarlijke investeringen in de onmiddellijke nabijheid van hun huizen (met een gasterminal voor de overslag en hervergassing van vloeibaar aardgas, een brandstofterminal en de overslag van zwavel- en kolengruis met behulp van primitieve methoden, in de nauwelijks 500 meter verderop gelegen haven). De omwonenden zijn bang dat hun leven en gezondheid aan grotere risico's en gevaren zal blootstaan als gevolg van de bouw van de containerterminal, waar allerhande goederen zullen worden overgeladen, waaronder ontvlambare en ontplofbare stoffen. Voorts wijst indiener op de toeristische waarde van dit kustgebied en op de onomkeerbare gevolgen die dit soort initiatieven waarschijnlijk op lokaal en grensoverschrijdend niveau zal hebben, daar het gebied vlak bij de grens met Duitsland ligt.