För sammanslutningarna ”Verein Südleben” och ”boende vid Scheidgraben”, om en eventuell överträdelse av ramdirektivet för vatten i Hessen

Framställaren uppmärksammar situationen avseende vattendragen i Hessens lågland (Hessische Ried). När vattnet stiger och det blir översvämningar kan vattendragen inte längre hjälpa till med dränering, vilket gör att området förvandlas till sumpmark, enligt framställaren. Han anser också att problemet har sin grund i att myndigheterna inte vidtagit några åtgärder. Enligt hans synsätt har de inte gjort något för att se till att vattendragen kan fungera som dräneringskanaler. Vattendragen är fulla av slam och inga avledningar eller sidokanaler har anlagts. Han hävdar att de behöriga myndigheterna felaktigt underrättat honom om att någon dränering inom detta område inte är möjlig, eftersom marken inte lutar. Han anklagar därför de kommunala och statliga myndigheterna för underlåtenhet att följa ramdirektivet för vatten (2000/60/EG av den 23 oktober 2000 som införlivats genom delstaten Hessens vattenlagstiftning).