Framställningen rör Förenade kungarikets myndigheters påstådda underlåtenhet att följa EU-lagstiftningen gällande EU:s pilotprogram för bosättning. EU:s bosättningsprogram förväntas träda i kraft när Förenade kungariket lämnar EU i slutet av övergångsperioden (31 december 2020). Eftersom Förenade kungariket kommer att fortsätta vara en EU-medlemsstat under den här perioden och därmed ska tillämpa de materiella bestämmelserna i EU-lagstiftningen uppmanar framställaren Europaparlamentet att vidta åtgärder kring ett antal rekommendationer för att se till att Förenade kungariket inte kringgår tillämpningen av utträdesavtalet. Först och främst rekommenderar framställaren att EU:s bosättningsprogram borde tillhandahålla en utskriven kopia av det digitala uppehållsdokumentet för att det ska ha bevisvärde. Framställaren anser även att eftersom programmet gäller familjemedlemmar till brittiska medborgare som återvänder till Förenade kungariket efter att ha varit bosatta i en annan medlemsstat, måste programmet överensstämma med EU:s bestämmelser om rätten att återvända efter att ha varit bosatt i en annan medlemsstat. Framställaren anser också att EU:s bosättningsprogram bör utökas så att det omfattar huvudsakliga vårdnadshavare till brittiska medborgare som vistas i Förenade kungariket. Dessutom anser framställaren att de obligatoriska skälen för att avslå ansökningar verkar vara diskriminerande eftersom de inte ryms i EU-lagstiftningen, vilket kräver en översyn. Slutligen måste EU:s bosättningsprogram göra det möjligt för sårbara personer att ansöka om uppehållstillstånd i EU efter att fristen löpt ut. Framställaren föreslår även att EU:s stödtjänster (t.ex. Solvit och Ditt Europa – Rådgivning) bör tillåtas att inom programmet fortsätta att erbjuda tjänster och stöd till sökande.